Det er ikke bare sådan lige at åbne en ny restaurant, der kommer til at klare sig godt. Derfor er det vigtigt, at du er velforberedt og har gjort dig nogle tanker omkring, hvad du gerne vil opnå med din restaurant.
Hvilket koncept vælger du?
Det kan være en god ide at overveje, hvilket koncept du gerne vil køre med i din restaurant. Det skal ikke nødvendigvis være fordi din restaurant skal have et tema, der er altoverskyggende, men i stedet skal konceptet bruges til, at du selv er klar over, hvilken oplevelse du gerne vil give dine gæster. Skal restauranten have et råt look, hvor der er fokus på råvarer og enkelthed, eller skal der være en mere sofistikeret stemning med dug og lys på bordene? Du bør have styr på dit koncept, inden du åbner restauranten, da du dermed kan skabe en rød tråd i indretningen, menukortet, dresscode for tjenerne og så videre.
Hvem er dine konkurrenter?
Når du har valgt et koncept, er det også lettere at finde ud af, hvilke restauranter eller cafeer, der er dine konkurrenter. Det er vigtigt, at du kender dine konkurrenter, og med en analyse af dine konkurrenter skulle du gerne vide, om der er plads til dig på markedet, og hvordan du kan levere et konkurrencedygtigt produkt.
Få overblikket
Den dag du åbner din restaurant, skal du kunne holde styr på dine gæster og deres bestillinger. Det er især vigtigt i de første par uger, hvor du kan få positiv omtale, hvis du leverer varen, hvilket kan være vejen til succes. Derfor kan du med fordel anskaffe dig et kassesystem til restaurationsbranchen, som kan hjælpe dig med at holde hovedet koldt og skabe overblik, når gæsterne kommer. Hvis du vil vide mere om dine muligheder med et kassesystem til restaurationsbranchen, kan du læse mere på ebm.dk.