Programmer, systemer og teknologier udvikler sig mere end nogensinde før. For 20 år siden kunne en certificering i et bestemt system snildt holde dig opdateret i årevis, da programmerne ikke blev opdateret undervejs, og nye programmer først kom ud flere år efter.
Sådan er det ikke længere. Nu opdateres programmer flere gange årligt, og nye funktioner kommer til. Flere og flere programmer henter du nu via cloud services og får opdateringer så snart de er tilgængelige. Du køber ikke længere et program, du køber et abonnement på en programservice.
Opdateres løbende
I løbet af året får du småopdateringer, som regel med bugfixes eller lignende. Typisk vil der en gang årligt være en større opdatering, med nye funktioner, større ændringer og lignende. I den forbindelse afholder udbyderen typisk en præsentation af de nye funktioner.
Så du kan godt se, at hvis I stadig kører med Microsoft Office 2007, så er i håbløst bagud. Og selvom I er gået over til MS Office 365, kan I stadig være bagud i forhold til funktioner, hvis I fortsat bruger det, som I gjorde da I startede i jobbet. Der er kommet mange nye funktioner til, bl.a. at alt gemmes i skyen, og hvis du logger ind på en anden maskine vil du stadig kunne have adgang til dine filer. Så kom derfor afsted på nogle Microsoft Office 365 kurser, hvis I vil drage fuldt nytte af MS Office pakken.
Det samme gælder for Adobe pakken og mange andre services.
Hvorfor abonnementer?
Du vil måske blive irriteret over, at skulle betale for programmer på månedlig eller årlig basis. Men hvis du tænker over det, så giver det udmærket mening. Ved at udbyde deres service (programmet) som et abonnement, sikres du altid at have den nyeste og mest opdaterede version de kan tilbyde. Samtidig slipper de for at skulle yde support på 5 forskellige forældede versioner, fordi alle, som benytter deres service, altid vil have den mest opdaterede version. Ofte er fejlfindings-support også en del af abonnementet. Og du vil aldrig mere opleve, at programet er forældet og ikke længere supporteres.