Godgørende projekter svarer sig sjældent økonomisk. Det er derfor, at der findes noget, der hedder velgørenhed. Men bare fordi at det er svært at bygge en rentabel virksomhed op omkring en ydelse eller et produkt, betyder det ikke, at ydelsen eller produktet ingen berettigelse har. Hvordan får du så sparket dit projekt ordentligt i gang – og holder det kørende? Svaret kunne fx være fundraising.
Brug din faglighed – fx til at oplyse andre
Måske sidder du med en baggrund inden for marketing og tænker, at du vil bruge dine færdigheder til formidling af et vigtigt budskab – fx ved at give samfundets glemte et talerør. Hvis du har erfaring inden for salg, har du sikkert allerede en idé om, hvordan du kan gribe fundraising an. Du skal trods alt sælge din idé til fonde, folk på gaden eller investorer, som du ville sælge et produkt eller ydelser.
Hent ekstern hjælp til fundraising
Når det så er sagt, behøver du faktisk ikke stå alene med at skulle finde fonde og at sætte dig ind i deres krav. For der findes virksomheder at gå til, hvis du ønsker hjælp til at få midler fra fonde, puljer osv. Det gode ved at hente hjælp, før du søger om midler, er, at du slipper for at skulle sætte dig ind i alt om fundraising selv. Det betyder også, at du bruger færre kræfter på at søge midler til projektet.
Skaf pengene til dit næste projekt
Hvis du har en god sag, hvorfor så ikke gøre et projekt ud af det? Sjældent kommer du uden om at skulle bruge penge i den gode sags tjeneste, og de penge kan du måske finde hos fonde eller gennem andre aktiviteter inden for fundraising – så tag fat i en virksomhed, der kan hjælper dig godt i gang.