Er I ved at overveje, hvordan I kan udvikle jeres salgsstrategier? I B2B-branchen er salg det helt centrale fokuspunkt, og derfor skal det da også finpudses, så det er helt i top. Det er her vigtigt at have kundeoplevelsen i top, men hvordan får man egentlig det? Det er vigtigt, at I får udviklet en strategi, som alle medarbejdere er sat ind i. På den måde får I strømlinet, hvordan jeres salgsprocesser foregår, så I løbende kan evaluere dem.
Det er vigtigt, at I kender kunden. Derfor bør I have sat jer fuldstændig ind i, hvem de er samt hvilke behov, de måtte have. Det kan I blandt andet gøre med uddybende spørgsmål, hvor I løbende får udarbejdet en behovsanalyse, I senere kan benytte til at komme med konkrete bud på, hvorfor jeres produkter er relevante for dem. Klik her for at læse mere om salgsstrategier.
Gå i dybden med kunden
En ting er, at I kender jeres kunde ind og ud – men hvor godt er I egentlig sat ind i jeres egne produkter? Det er vigtigt, at alle medarbejdere er bekendt med de ting, I sælger. Det nytter ikke noget, hvis man kun har overfladisk kendskab til produkterne – jo mere dybdegående, man kender til en vare, jo nemmere og mere effektivt bliver det også at få den solgt godt.
I er desuden nødt til at finde ud af, hvem det er, I har, der sælger. Går I efter noget særligt, når I ansætter medarbejdere? Det kan være tidligere erfaring, der tæller op, eller det kan være, I gerne vil have unge, friske øjne. Det er alt sammen nogle af de perspektiver på tingene, I er nødt til at have med, når I laver jeres salgsstrategier. Det kan få betydning på den lange bane, hvor det kan vise sig at være løsningen på godt salg.