Det kan være vigtigt, især som en mindre virksomhed, at skabe samarbejder på tværs og optræde aktivt i lokalsamfundet. Her er et par råd til at få kontakt og skabe god omtale i nærmiljøet
Synlighed
Det er ofte altafgørende at optræde udadtil og deltage aktivt i det lokalsamfund, man som virksomhed gerne vil være del af. Synlighed betyder meget hvis man vil have omtale, men positiv associering kan være lige så vigtigt. Det kan være en ide at skabe synlighed og holde sig opdateret med for eksempel lokalaviser, en mulighed for odenseanere er via dette link, men ellers at indgå i de aktiviteter, som er fremtrædende i både de større og mindre byer. Tager man kontakt til foreninger, skaber samarbejder og begår sig positivt og engageret i hvad der ellers foregår på lokalt plan, er man hele tiden et skridt foran.
Find den fælles vinkel
Er målet at aktivere mere af lokalsamfundet i din virksomhed eller forretning, så sørg for, at de også får lige så meget ud af det. Gode samarbejder er afgørende og oftest er det muligt at finde eller skabe en vinkel, som kan forene jer. Måske reklamering og delt synlighed for den ene eller begge af samarbejdspartnerne er vejen frem, ellers skal der måske ren og skær engagement, deltagelse eller oprigtig nysgerrighed til. Finder I en måde at indgå i hinandens arbejde på, vil der være muligheder for win-win situationer, hvor begge eller alle får glæde af samarbejdet.
Vær til rådighed
Ønsker man at skabe god omtale, synlighed og samarbejder, så sørg for at være til rådighed og til hjælp for foreninger og for beboerne i det lokalmiljø, man ønsker at berøre. Ren venlighed og oprigtighed er et must, men dét at stå til rådighed og til hjælp viser udadtil, at man er tilgængelig og til at stole på.