B2B marketing, eller business to business marketing, er noget din virksomhed har brug for at sætte fokus på i 2019. Måske tænker du, at markedsføring vel er markedsføring, uanset om det er til private kunder eller til andre virksomheder. Men det kunne ikke være længere fra sandheden. Der er mange grunde til, at det giver god mening at adskille de to former for markedsføring, og bruge forskellige marketingsstrategier. Dem vil vi komme ind på i det følgende.
Forstå dine kunders beslutningsprocesser
En af de vigtigste elementer i marketing i 2019 er, at du skal kunne forstå og følge dine kunders beslutningsprocesser. Her er det vigtige ved B2B marketing blandt andet, at virksomhedssalg ofte involverer en længere beslutningsproces for køberne end hos en privat kunde. Det er der forskellige grunde til. En af dem er, at et virksomhedssalg ofte er større end et privat. Samtidig er der også ofte flere personer involveret, og et køb skal godkendes på flere niveauer end blot en personlig overvejelse. Du skal derfor nødvendigvis tilgå salget, og dermed markedsføringen, anderledes ved et virksomhedssalg end ved et privat salg.
Nå ud til dine leads
Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med leadgenerering, er det på høje tid. Med leadgenerering sørger du for, at din virksomhed har nyttig information om potentielle kunder. Det er ikke længere nok at nå ud til kunderne med information om dit produkt. Du skal også understøtte beslutningsprocessen fra start til slut, og det er netop dette, leadgenerering hjælper dig med. Hvis dit marketingsbureau tilbyder automatiseret leadgenerering betyder det, at leads ikke alene bliver identificeret, men også at de vil blive tilbudt målrettet markedsføring hele vejen gennem deres beslutningsproces. Igen, her er det vigtigt, at være opmærksom på forskellene i den proces dine private kunder og erhvervskunder gennemgår. Med en effektiv leadgenerering vil du kunne gennemskue denne proces meget bedre, og få nyttig information om det enkelte lead, og dermed sikre kontakt når kunden er klar til et køb.
SEO der virker
Når du er i gang med B2B marketing, så er der en sidste ting, du bør være ekstra opmærksom på. Du kan være helt sikker på, at en anden virksomhed vil lave sin research inden et køb, og derfor er det ekstra vigtigt, at du lander sikkert og højt på søgemaskineresultaterne. Den bedste måde at sikre sig dette på er selvfølgelig med SEO eller søgemaskineoptimering. En god SEO sørger for at din hjemmeside altid vil lande blandt de første resultater, og derfor også altid vil blive set af potentielle kunder. Sørg derfor for, at dit marketingsbureau har SEO med i deres B2B marketingsstrategi.
B2B marketing i 2019 kommer altså til at handle om den individuelle beslutningsproces, og de måder hvorpå du som virksomhed kan sætte fokus på at understøtte din køber gennem hele processen via marketingsstrategier. I B2B marketing skal du være opmærksom på den længere proces, og sørge for at møde dine potentielle kunder der hvor de er, og være klar til et salg, når de er klar til et køb.