I enhver virksomhed, som handler B2B, er det vigtigt, at man har en forståelse for, hvor meget man betyder for den virksomhed, man handler med. Derfor bør man være klar over konkurrencesituationen på markedet. Det er vigtigt at vide, om kunden nemt kan skifte din virksomhed ud med en anden leverandør. Hvis kunden nemt kan skifte, så bør du være ekstra opmærksom på at imødekomme de krav, som kunden stiller. Hvis kunden pludselig ikke er tilfreds med den service, som din virksomhed tilbyder, så vil kunden ofte skifte til en anden leverandør. Salg og service er en del af B2B marketing, og derfor er det vigtigt, at man tilbyder en passende leveringstid, kvalitet, pris og så videre.
Sådan kan du påvirke dine kunder gennem hele beslutningsprocessen
Når der er tale om B2B handel, så kan beslutningsprocessen hos kunden ofte være længere, end hvis der er tale om en B2C handel. Derfor er det meget vigtigt, at man bruger tid og ressourcer på B2B marketing, da dette kan sørge for at holde på store kunder, og det kan bidrage til at få nye til. Hvis man mister en stor B2B kunde, så kan det få konsekvenser for en virksomhed, og derfor bør man anvende tid og ressourcer på at skabe ekstra værdi for B2B kunder. Ved at kende sine kunder godt kan man være hos dem gennem hele beslutningsprocessen. Det handler om at være tilstede, når der skal træffes en stor beslutning, og det handler om at skabe tryghed hos kunden.
Vær tilstede gennem kunderejsen
Vil du gerne være mere tilstede hos dine kunder, så kan små værktøjer være vejen til at kende dine kunder bedre. Potentielle nye kunder og eksisterende kunder er ofte aktive online, og hvis de besøger din hjemmeside, så kan det være rart at vide, hvad de har kigget på. Med andre ord kan du se, hvad dine kunder viser interesse for, og herefter kan du sende et tilbud til dem. Der findes flere forskellige værktøjer, som hjælpe til denne proces, men værktøjerne skal anvendes rigtigt. Det handler om at kontakte dine kunder på de rette tidspunkter, så du kan give dem alle de svar, som de gerne vil have. Dette bidrager til at give alle dine kunder en positiv og god kunderejse. Kontakt WeMarket – B2B markedsføring så får du fat i eksperter på dette område.
Brug tid på dine kunder – det giver en bedre service
Det er vigtigt at bruge tid på sine kunder, men det er også vigtigt, at man ikke bruger for meget tid. Den tid, man investerer, skal gerne give et afkast. I den perfekte verden kunne man give alle sine kunder en god og passende service, men man kan også give en rigtig god og høj service, uden at det fører til et køb. Det er vigtigt at bruge tid på sine kunder, da dette giver en bedre service, men samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, om den tid, man bruger, giver noget i sidste ende.